Alla inlägg den 21 maj 2009

Av Jessica Wikstrand - 21 maj 2009 20:11

Tyvärr så händer de faktiskt inget...


Vad mer finns de i livet, nu när vi inte får apportera?

De här är ju de värsta jag har varit med om - nu har jag väl blivit straffad tillräckligt?;)


Sitter för fullt å tittar på när & vilka prov ja kan anmäla till...men hur kan jag ens anmäla mig om vi inte tränar något?!!


Så igår frågade jag min (enligt mig) mentor & jätteduktiga Kicki om hur ja egentligen skulle göra & bete mig med Vexa , om de nu är så att vi har ett problem eller inte?!


Är så glad över hennes svar!!

Vi har inget problem - får backa tillbaka lite, låta hormoner försvinna & bara ha kul!


Vi ska träna apportering, fast på en mindre grad utan dummie, nästan att börja om igen med matskålar med godis i som belöning på långa enkla raka dirigeringar. Träna signaler med "chukiten" samt tennisbollar, avlämningar som bara är roliga & börja leka ihop igen!

Sen när ja känner att detta sitter så ta dummie in i bilden igen!


Måste låta hormonerna går ur oxå, just nu är hennes tuttar väldigt rosa & svullna:/


Lydnaden då...*suck* jag tycker verkligen inte de är roligt...Vexa är så svår att motivera & belöna på något annat sätt än godis. Då tar de inte lång stund innan hon är tjock & svullen å inte orkar mer + att vi måste försöka att ta oss ut & cykla bort allt xtra - igen då så måste de vara hormonerna som ställer till de för hon ser jätte tjock ut, nästan ingen midja medan vågen säger att hon står kvar på 29,5-30 kg (vet att ja har en "stor" tös)

Nätta lilla Vega som bara väger 26-27 kg, förut har hon legat på 25-26 kg men nu på ålderns kant & kastration har gjort henne lite mer bekväm & svår att hålla trim. Spec när hon inte får följa med på cykelturerna pga sin rygg.

Nått mer ont som har kommit efter kastration är att Vega har lite svårt att hålla tätt, vid 3-4 tillfällen, när hon har sovit så har de läckt lite utan att hon själv har märkt något.

Avvaktar så länge så får vi se hur stor problem de blir innan ja börjar medicinera tanten.


Har även kört igenom momenten lk 1 på Vega å de va ju mkt roligare, speedad, lätt att belöna & lär sig väldigt snabbt!

Okej då, visst Vega tragglade ja ju med för 3-4 år sen med grunderna men de är så roligt att se hur dom fortfarande sitter;)


Så, en liten kortis iaf efter alla dessa dagar av ingenting....

Ja hoppas kunna köra dirigeringar igen på land & vatten till veckan;)


Ha de bra!

Ovido - Quiz & Flashcards